Subject: RE: mkm.ee 2024. aasta põhjalikus digiligipääsetavuse seires
From: "Harri Puskar" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Thu, 3 Oct 2024 18:03:44 +0300

Tere,

edastan allolevas kirjas mainitud põhjaliku auditi tulemused (manuses).

Kuna hindamistulemusi kajastav tabel on väga mahukas, siis on sellele 
rakendatud mittevastavuste filter. See tähendab seda, et kõikidest nõuetest, 
millele vastavust testiti, on vaikimisi kuvatud vaid need nõuded, millel 
esineb vähemalt üks mittevastavus. Loodetavasti aitab see tabelit kergemini 
läbi töötada.

Palun saata hiljemalt 14. november 2024 õhtuks minu e-postile 
[email-masked] <mailto:[email-masked]>  tegevuskava, kuidas ja 
millal mkm.ee mittevastavused kõrvaldatakse. Ühtlasi palun vastavalt 
tulemustele ajakohastada enda veebi ligipääsetavuse teatist või teatise 
puudumisel see avaldada 14. november 2024 õhtuks. 
<https://ttja.ee/digiligipaasetavuse-tagamine/avalik#Teatis> TTJA veebis on 
avaldatud põhjalik teave teatise ja selle koostamise kohta.

Tegevuskava koostamise lihtsustamiseks oleme ette valmistanud tühja vormi 
(manuses), mille saab ära täita. Seda vormi võib, aga ei pea kasutama. 
Tegevuskava koostamiseks tuleb vormi lisada nõuetele mittevastavust 
tekitavad vead ning selgitused lahendustest koos aegadega, millal on plaanis 
vead parandada. Selgitused aitavad TTJA-l hinnata, kas parandamiseks 
ettevõetavad tegevused on piisavad. Kui mõni viga jääb segaseks, on võimalik 
selgituste lahtrisse kirjutada enda küsimused-ettepanekud. Seda ülevaadet 
saab paindlikult kasutada vigade parandamise käigus ka edaspidi (näiteks 
küsimuste korral saab sinna juurde tekitada uue tulba, kuhu TTJA saab 
kirjutada lisaselgitusi jne).

Hindamistulemuste tabeli läbi töötamisel tasub tähele panna, et ühe 
mittevastava nõude lõikes ühel konkreetsel alamlehel võib olla tuvastatud 
mitu viga. Sellised vead on mõistlik panna mittevastavuste lahendamise 
ülevaates erinevatele ridadele. Samuti tasub tähele panna, et mõni viga võib 
korduda mitmel alamlehel (näiteks viga alamlehtede-üleses päises). Selliseid 
vigu ei pea panema ülevaates erinevatele ridadele: piisab vaid nende 
alamlehtede, kus viga esines, ülesse märkimisest vastavas lahtris.

Lisan ka, et me kajastame allolevas kirjas mainitud 2024. aasta avaliku 
sektori digiligipääsetavuse aruandes ka seda, kas TTJA-le on esitatud 
tagasiside, kuidas kavatsetakse tuvastatud mittevastavused korrastada.

Palun tagasisidet: küsimused-ettepanekud saame läbi rääkida.

Tervitades

Harri Puskar

digiligipääsetavuse ekspert

+372 667 2032|  <mailto:[email-masked]> [email-masked] | 
<http://www.ttja.ee/> www.ttja.ee

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet

Endla 10a, 10122 Tallinn

From: Marju Seling <[email-masked]>
Sent: Monday, May 6, 2024 2:26 PM
To: [email-masked]
Cc: Harri Puskar <[email-masked]>
Subject: mkm.ee 2024. aasta põhjalikus digiligipääsetavuse seires

Tere,

Olen Marju Seling, Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti (TTJA) 
digiligipääsetavuse peaspetsialist.

TTJA on alustamas iga-aastast põhjalikku digiligipääsetavuse seiret 
veebilehtede ja mobiilirakenduste üle ning meie käesoleva aasta valimis on 
ka https://mkm.ee/. Sel aastal on põhjaliku seire valimis kokku 16 veebi ja 
8 mobiilirakendust (Valimisse on arvatud 4 äpi nii iOS- kui ka 
Android-versioon, mida käsitleme käesolevas seires eraldi äppidena). 
Iga-aastase seire aluseks on avalikule sektorile kehtestatud 
digiligipääsetavuse nõuded (AvTS § 32 
<https://www.riigiteataja.ee/akt/AvTS#para32> ), seire teostamise kord 
(rakendusotsus (EL) 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:32018D1524> 
2018/1524) ning TTJA ülesanne teha järelevalvet digiligipääsetavuse nõuete 
rakendamise üle (AvTS § 53 <https://www.riigiteataja.ee/akt/AvTS#para53b3> 
3).

Seire käigus viiakse läbi põhjalik audit, mis hindab veebidomeeni või 
mobiilirakenduse vastavust Euroopa Liidu digiligipääsetavuse standardi 
<https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf> 
EN 301 549 V3.2.1 (2021-03) lisas A (standardi lk 89 
<https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf#page=89> 
 -104) viidatud avalikule sektorile kohustuslikele ligipääsetavusnõuetele: 
Põhjaliku seire läbiviimise teostab hankepartner ning testid auditi 
koostamiseks on plaanis teha hetkeseisuga vahemikus 20. juuni-20. september 
2024. Hiljemalt septembri lõpus saadame hindamistulemused veebide ja 
mobiilirakenduste kontaktisikutele ning palume kuu aja jooksul esitada 
plaan, kuidas kavatsetakse mittevastavustega edasi tegeleda. Kajastame 
põhjaliku seire tulemusi 2024. aasta avaliku sektori digiligipääsetavuse 
aruandes, mis avaldatakse 
<https://ttja.ee/eraklient/tarbija-oigused/kaubandus-teenused/digiligipaasetavuse-tagamine#Aruanded> 
TTJA veebis 2024. aasta 4. kvartalis analoogselt varasemate aastate 
aruannetega.

Loodame, et see audit aitab teil tagada vastavuse kohustuslikele 
digiligipääsetavuse nõuetele.

TTJA eesmärk on teha teiega produktiivset koostööd, mistõttu palun teil 
saata mulle ja Harri Puskarile  ([email-masked] 
<mailto:[email-masked]> ) mkm.ee sisu ja tehnilise poole eest 
vastutavate inimeste kontaktid. Suhtluse nendega võtab üle minu kolleeg 
Harri Puskar, kes vastutab põhjaliku seire läbiviimise eest, kuid on hetkel 
teenistusest eemal (naaseb 20. mail).

Küsimused-ettepanekud saame läbi rääkida: neile vastab Harri, kui ta on 
tagasi.

Heade soovidega

Marju Seling

digiligipääsetavuse peaspetsialist

667 2064| [email-masked] <mailto:[email-masked]>

www.ttja.ee <http://www.ttja.ee/>  | Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve 
Amet

Endla 10a 10122 Tallinn